Pàgina Oficial d'Altea

versió accesible
« Volver
21.02.17

Altea posa en marxa un projecte pioner contra l’assetjament escolar

L’Ajuntament d’Altea, a través de les regidories d’Educació i Benestar Social, Igualtat i Sanitat, ha posat en marxa un Pla Municipal contra l’Assetjament Escolar amb la col·laboració d’AEPAE (Associació Espanyola per a la Prevenció de l’Assetjament Escolar). El pla, que ha estat presentat per les regidores de les dos àrees municipals, Vicenta Pérez i Verónica López i per la psicòloga d’AEPAE, Elena García, és pioner en tota la província d’Alacant en la seua aplicació a nivell municipal. També han assistit a la presentació Javier Gomis i Javier Barbié, formadors d’AEPAE.


Com ha destacat la responsable d’Educació, Vicenta Pérez, el pla actua en els tres pilars bàsics de la comunitat educativa: alumnes, professors i psicopedagogs, i amb els pares i mares. ‘’Un complet programa de prevenció de l’assetjament en el qual participen tots els centres públics de primària i secundària d’Altea (els cinc CEIP i els dos IES) i que s’aplicarà als alumnes de segon i quart de primària i als de primer de secundària, com s’ha decidit amb el consens dels professors, de manera que un total de 543 alumnes es voran beneficiats d’este pla’’.


Este projecte pioner servirà com a projecte pilot ja que és la primera vegada que un municipi de la província d’Alacant aplica este protocol a nivell municipal. Este protocol està inclòs en el pla nacional contra la prevenció de l’assetjament escolar, com ha informat Elena García, psicòloga d’AEPAE. 


García ha donat més detalls del programa que tracta l’assetjament escolar des de la prevenció amb un programa ‘’integral i innovador’’ i ha donat les gràcies a l’Ajuntament d’Altea per contar amb AEPAE per a este projecte. El pla treballa la prevenció i la sensibilització i ofereix un curs d’atenció a víctimes basat en tres aspectes principals, com són: la formació sobre empatia i assertivitat, des d’un aspecte psicològic i cognitiu; la defensa personal científica (Yawara-Jitsu) per tal d’aprendre a com respondre davant una agressió física sense agressivitat i amb respecte; i a través del foment de l’assertivitat verbal, no verbal i física amb l’objectiu que el xiquet o xiqueta no siga percebut com vulnerable pels seus companys i companyes.


El pla també inclou un protocol d’actuació tant per a pares com per a alumnes i docents, que es pot descarregar del web d’AEPAE; així com formació per a pares i professorat, que en molts casos necessiten d’assessorament per distingir l’assetjament de cassos que no ho són, i la formació per als joves de totes les edats. 


També es comprovarà l’eficàcia del pla a través d’un test científic a l’inici i a la fi del mateix i es realitzarà un informe oficial per a cada aula.


Vicenta Pérez ha agraït la implicació del professorat, directors i AMPES en l’aplicació d’este pla que ‘’respon a les demandes de la societat sobre una problemàtica, com l’assetjament, que afecta a molts joves’’. Segons la regidora no hi ha dades de casos d’assetjament, però el que es pretén és treballar en la prevenció, ‘’perquè sols en que li puga passar a algun xiquet ja ens afecta a tots’’.


Finalment, Verónica López ha agraït a AEPAE el seu treball als centres educatius d’Altea. Segons López, no s’ha de tenir por amb l’aplicació d’este pla, ‘’no es vol acusar ningú, sinó el que es pretén és prevenir casos de futur, actuar davant situacions incipients que puguen sorgir i d’empoderar als joves que podrien ser víctimes potencials, com també als observadors que puguen donar la veu d’alerta sobre possibles casos’’.